Velkommen til:

I mit arbejde som tale-sprogkonsulent har jeg manglet et let tilgængeligt og sjovt materiale, der kan introducere børn til antonymer og synonymer - ord der giver børn mulighed for at udtrykke sig nuanceret og præcist. Et stort og nuanceret ordforråd er en vigtig forudsætning, ikke mindst når børnene skal i gang med læseindlæringen, men også i den almindelige kommunikation og leg med andre børn.

 

Ulla Flye Andersen, Tale-sprogkonsulent

Bestilling og køb

Sprog & Leg

 

Hvis du ønsker at forhandle Familien Op & Ned er du velkommen til skrive til:  ufa@sprogogleg.dk

 

 

Forfatter: Lotte Salling

Illustrator: Michael Domino

Til hjælp til oplæsningen i klassen, kan du klikke her og hente alle tegningerne fra bogen.

 

 

 

 

Forlag

Sprog & Leg

Ulla Flye Andersen

www.sprogogleg.dk

 

 

Forfatter

 

Lotte Salling

www.lottesalling.dk

 

Illustration

 

Michael Domino

www.michaeldomino.dk

 

Eksempel fra Synonymer:

Eksempel fra Antonymer:

TUNG / LET

 

Min oldemor er stor og tung

og formet en pære.

Hun si’r, at hun var slank som ung

og meget let at bære.

 

Snak om antonymerne tung og let:

F.eks.:

Hvilke ting er tunge, og hvilke er lette? Er der noget i rummet/huset, der er tungt og let? Gå en tur og find eller peg på tunge og lette ting. Prøv at løfte forskellige genstande og snak om, hvor tunge eller lette de er. Snak om hvad man kan gøre, hvis man skal løfte eller flytte noget tungt.

 

Andre ord der kan snakkes om:

Idéoplæg:

Oldemor: Har børnene selv en oldemor? Hvordan er hun? Hvad kan man lave med sin oldemor? Er hun mon tung eller let? Prøv at gå rundt som en gammel oldemor.

Form: Hvad er en form? Hvilke former kan ting og mennesker have?  Lad børnene tegne forskellige forme (store former på gulvet, som man kan hoppe rundt på).

Pære: Kan en pære betyde forskellige ting? Findes der ord, der slutter med –pære? (hestepære, elpære). Hvad betyder: ”hun er vist lidt skør i pæren?”

Slank: Hvad er det at være slank? Kan man finde et andet ord for slank? Hvad er det modsatte? Hvem kender børnene, der er slanke?

Ung: Hvad er det at være ung? Hvad er det modsatte? Hvem kender børnene, der er unge? Hvad er godt og hvad er dårligt ved at være ung?

Bære: Hvad gør man, når man bærer noget? Hvad bærer børnene selv på? Kan de lide at bære på ting? Findes der andre ord for ”at bære”? Kender børnene eventuelt nogen (enten familie / venner / tegneseriefigurer / historiehelte), der kan bære på meget tunge ting? Prøv at gå rundt, som om man bærer på meget tunge ting. Kan børnene også hjælpes ad med at bære hinanden?

 

Samtale om tegningen:

Idéoplæg:

Hvad laver drengen? Hvad tænker oldemor på? Hvordan kan man se, at hun tænker? Hvordan så hun ud, da hun var ung? Hvad laver mændene? Hvordan kan man se på folk, om de er unge eller gamle?

 

VEN / KAMMERAT

 

Min ene ven er vild med fart,

han suser ned ad bakker,

imens min anden kammerat,

han altid bare snakker.

 

Snak om synonymerne ven og kammerat:

F.eks.

Hvordan er det at have gode venner / kammerater? Hvad kan man lave sammen? Kan man lave ting sammen, som man ikke laver med andre? - eller fortælle ting, man ikke fortæller til andre? Hvordan kan venner være forskellige?

 

Andre ord der kan snakkes om:

Idéoplæg:

Vild med: Hvad betyder det at være vild med noget? Hvad er børnene selv vilde med at lave? Hvad er kammerater og søskende f.eks. vilde med? Er der andre ord for at være vild med noget? Hvad kan ordet vild også betyde? Hvad er det modsatte af at være vild med noget? Hvordan ser man ud, når man er vild med noget?

Suser: Hvad gør man, når man suser af sted? Find andre ord for suser. Hvad kan ordet suser også betyde? Hvornår suser børnene selv af sted? Kender de nogen, der altid suser rundt og har travlt?

Bakke: Kan en bakke betyde forskellige ting? Hvad kan man lege på en bakke? Hvad kan bæres på en bakke? Hvad gør man, når man bakker med bilen?

Imens: Hvad betyder imens? Beskriv det med andre ord. Find andre sætninger hvor ordet indgår.

Altid: Hvad betyder altid? Hvad gør børnene selv altid meget? Hvad er det modsatte af altid?

Snakker: Hvad snakker børnene selv om? Hvad er det sjovt at snakke om? Kender de andre, der snakker meget? Hvad bliver der så snakket om. Findes der andre ord for ”at snakke”. Hvad er det modsatte af at snakke? Prøv at snakke hurtigt og langsomt (evt. sige en bestemt sætning eller remsen her hurtigt)

 

 

Samtale om tegningen:

Idéoplæg:

Hvad laver personerne på tegningen? Har børnene selv prøvet at suse af sted på cykler/ skateboards/rulleskøjter/sæbekassebiler? Hvad mon vennerne snakker om? Hvordan er deres humør? Den ene dreng har sko på, hvad har den anden på? De har også forskellige hudfarver. Hvad hudfarve har børnene selv? Hvilket land kommer forældrene fra? Har de venner eller familie fra forskellige lande?

 

©Michael Domino · www.michaeldomino.dk